Fredag – Örebro – Stockholm

Vart ska jag börja egentligen. Lollo och jag sitter på tåget hem till huvudstan. Stannade precis till i Arboga nu. Tänkte gå igenom The Killers nya platta i mobilen. Skönaste musiken jag kan tänka mej nu för tillfället.

 

Ni vill säkert veta lite om hur tävlingsdagen såg ut igår. Ja, herregud vilken dag det var. Kommer aldrig att glömma den 19 mars 2009 i alla fall! Jag vaknade hur pigg som helst kl. 07.00 på Scandic Grand Hotell i sviten 431. Utvilad och inte speciellt nervös. Va fan är det för fel på mej som inte känner någonting? Men det behövde jag inte känna länge till. Några timmar senare var adrenalinet igång och nervositeten omvandlades till gråt-i-halsen. Shit vad nerverna spökade. Hade aldrig känns så här innan, med det blev väl så när man kom i på Conventums arenan och såg sitt namn på en stor skylt vid sin köksdel. Jag fick för fösta gången lära mig att samla ihop mig själv och plocka fram det där lilla extra.

 

Tävlingen var i full gång efter 12.30. Två och en halv timme senare svar det dags att lägga fram sina tallrikar framför juryn. Jag hade hunnit med både det ena och det andra. Jag lyckades nästan skära av mig fingertoppen, men tur var väl det. En bit av nageln gick dock inte att rädda. Peder hade vässat knivarna som f*n! Inte nog med det så brände jag mig några gånger. Gasolspis liksom. Men men. Jag fick i alla fall fram mina talltikar med dragon -och senapsglacerad fläskbog på ugnsbakade gulbetor i symfoni med brysselkål och fläsklägg, krämig rotslelleripuré, skumsås samt en potatisfondant fylld med svamp, ost och lök. Yes, det var mitt bidrag det. Ni kan inte föreställa er den lättnade som sköljde över mig efteråt. Min underbara assistent Ingrid från Härnösand var verkligen ett stöd genom hela tävlingen.

 

Prisutdelningen skedde vid halvfemtiden. Det stod alltså mellan Emma, Madde, Julia, Emelie, Olle och Rickard. Pirrigt! Oja. Mycket publik också. Och förväntningarna var skyhöga. Kort sagt så hamnade jag på en fjärdeplats. Och det kanske inte känns så mycket att komma med, men efteråt hörde jag att det var hårfint mellan tvåan, trean och fyran. Alla finalister fick ett knivset värt 3195 :-, blommor, väska, tidningar mm. Klart att man var besviken, men många kom fram efteråt och klappade mig på axeln och sa att min tallrik var vackrast för ögat. Och det värmde. Känns nu i efterhand väldigt bra.

 

Men dagen var inte slut. Jag fick tillslut 35 min på mig att duscha och fixa i ordning mig till kvällens middag. Mamma, Carro, Kristoffer, Lollo och jag fastnade typ i hissen och fick gå ut via någon slagt nödutgång. Tjena va vi är duktiga. Men lite shåw måste jag säga att det allt var. Mycket skratt i alla fall.

 

34 personer var inbokade på trerätters middag på Ågatan 32. Däribland var jag och Peder inräknade. Vi fick champagne till fördrink tillsammans med en amiss bestående av rökt hälleflundra och tonfisk på syrad gulbeta. Ingen höjdare om du frågar mig. Sedan följdes det av förrätten som var kungskrabba på citrussabanyone och vitkålsslaw. Jag mitt pucko tog fel bestick, haha! Det kändes inte så bra när restaurangchefen på Operakällarern sitter mittemot! Men han mäskte nog inget. Hoppas jag. Vi hade för övrigt hur mycket som helst att prata om. Han ville till och med bjuda mig till Operakällaren nästa veckan när jag ändå är i Stockholm och visa mig runt. Varför inte liksom :) Låter soft tänkte jag. När han senare hade lämnat bordet så tittade Peder på mig och sa: Madde, fattar du inte vad han precis sa! ”Ne, vadå?”, svarar jag tillbaka. ”Men! Det var ju precis samma sak som att be dig och komma och jobba där! Förstår du inte?!”.. ”Ähm, nae, eller ?”.

 

Tro att Peder  överreagerade lite där. Men i alla fall, Lollo och jag ska väl kika förbi Café Opera och Operakällaren nästa veckan någon gång. Man kan ju inte förlora så mycket på det i alla fall.

 

Just det, sen var det ju varmrätten. Kom ifrån ämnet lite :P Vi fick i alla fall hängmörad lättrökt kalvfilé med rösti, syltad Karl Johansvamp, konfekterad sparris och en senapsbearnaisé. Avslutningsvis fick vi en ljummen créme brulé med marinerade skogsbär och skummad frusen kärnmjölk smaksatt med vanilj. Kan bara säga två ord. Sagolikt gott!

 

Kvällen avslutades på hotellet i ett varm bad med överdrivet mycket skum. Somnade gott sen kan jag lova.

 

Jag väcktes av att mobilen ringde kl 07.13. Ingen drömstart precis, men det visade sig vara Sveriges Radio Kalmar P4 som ringde. Jag svarade med ett nyvaket ”mmm.. ?” Hoppas att dom förstod att jag sov, för det är inte okej att ringa så tidigt. Dom ringde hur som helst upp igen och gjorde en liten direktsänd intervju. Yrvaken och oförberedd som jag var svarade jag bara på frågorna. Kort och gott. (Länk: http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=1657120&BroadcastDate=&IsBlock=) (Vid 21:00) Sedan började telefonen ringa både från Vimmerby tidningen och likaså Oskarshamns tidningen. Färdigpratat för idag tänkte jag och satte mobilen på ljudlös. Sen blev det visst nygräddade barnvåfflor på hotellfrukosten. Och idag la jag i alla fall sylten under grädden. Och då kanske ni undrar varför? Ja, det får ni allt klura ut själva :)  

 


Det var dom här mupparna som kom upp tlll Örebro och hejade på mej. Men min egna hippie stannade hemma för fotbollsträning.. :P 

Ha det fint!


Kommentarer
Postat av: tea

kul att få höra hur du haft d! grattis till 4.e platsen du har verkligen varit grymt duktig! att klara av att jobba under sån press är absolut int lätt! coolt d där med operakällan med ju;) hoppas du har d fint! kram tea

2009-03-28 @ 12:38:58
Postat av: Carroo

ahhh, varför uppdaterar aldrig flickan ?? :O:O

2009-04-23 @ 13:14:23
URL: http://cnascarro.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0